Lättläst

Om våld

Vem som helst kan bli utsatt för våld.

Det spelar ingen roll vem du är, hur gammal du är eller var du bor.

Våld kan se ut på olika sätt.

Det kan handla om fysiskt, psykiskt, sexuellt, ekonomiskt eller materiellt våld.

Fysiskt våld

Våld mot kroppen kallas för fysiskt våld.

Det kan till exempel vara slag, knuffar, sparkar, drag i håret, stryptag, knivhugg. 

Gör det ont på din kropp så är det fysiskt våld.

Psykiskt våld

Psykiskt våld kan se ut på många olika sätt.

Det kan vara hot och förnedring.

Du kanske inte får träffa dina vänner och din familj på det sätt du vill.

Din partner vill att du bara ska vara hemma.

Du får höra att du är ful och behöver ändra på dig.

Det kan även vara hot om att göra illa dig, dina vänner, dina husdjur eller din familj.

Sexuellt våld

Om du tvingas göra något sexuellt mot din vilja så räknas det som sexuellt våld.

Din partner kanske tjatar om sex trots att du inte vill.

Du kanske tvingas se på porrfilm.

Du våldtas.

Kom ihåg – om du säger nej så betyder det nej.

Ekonomiskt våld

Du får inte bestämma över dina egna pengar.

Din partner tar lån i ditt namn som du måste betala.

Materiellt våld

Saker som är viktiga för dig förstörs eller slängs.

Kontakt

Om du kontaktar oss kan du få stöd och hjälp.

Telefon: 063 – 13 25 00.

Mejl:  info@kvinnojour.nu.

Chat: www.kvinnojour.nu.

Du kan alltid vara anonym.